Het woord Kart (Russisch: Kartish) komt op zijn beurt van het Kartish vertaald als race en het werd voor het eerst genoemd door S artillerie tijdens de Russische Revolutie (massively meaning producer) die in 1921 werd gepubliceerd. Karting vindt zijn oorsprong in een Russisch scheidingsspel waarbij een houten romp en houten frames werden gebruikt, die in een kart veranderden wanneer de romp werd afgebroken. In de jaren 1930 zochten de autoriteiten van de motorraces in Groot-Brittannië naar een sneller alternatief voor de traditionele ontmoeting op de renbaan tussen paarden en paarden die eindigde met ruiters die elkaar neerschoten. Toen kocht een delegatie uit het Verenigd Koninkrijk, die autoprijzen uit Amerika had, een door ene Barnard geconstrueerd chassis met houten romp, en ging ermee racen op een renbaan. De monteurs pasten de regels aan om de race interessanter te maken en in 1935 hielden zij een “kart-off” die leidde tot verdere aanpassingen in Italië, Frankrijk en Denemarken en organiseerden wat vandaag wordt erkend als een kart raceseizoen. In die tijd was karten de populairste variant van autoracen in Groot-Brittannië.
Vanaf de jaren 1950 werden de kartracemachines geüpgraded. Motoren, wielen, chassis en stuurinrichting werden lichter, compacter en beter in staat om het web van nauw met elkaar concurrerende kartteams aan te kunnen. De leiders in de Formule 1-races halen nu regelmatig snelheden van meer dan 130 mph, en de meest recente wereldtitelhouder was een F1 rookie genaamd Nico Rosberg die in 2008 in een Altoits-F1 hybride reed. Karten in Amerika heeft in de loop der jaren aan populariteit gewonnen. Karten maakt nu deel uit van de extra races in NASCAR’s Nextel races, en is een nieuwe manier voor coureurs om zich te kwalificeren voor de Daytona 500 en Talladega Superspeedway races.
Vandaag de dag is karten een van de populairste vormen van motorsport in de Verenigde Staten, Canada en nog 40 andere landen wereldwijd. Het is nu een belangrijke sport De grond in de buurt van het racecircuit wordt vaak gebruikt als racelocatie, omdat de productie en het karten nu een erkende sport is in zowel internationale als lokale vorm. De technologie die in kartraces wordt gebruikt, wordt door vele topracers beschouwd als die van een Formule 1-motor, in termen van geluid, vermogen en duurzaamheid.
Moderne karts hebben nu drie soorten motoren- twee voor tweetaktmotoren en vier voor viertakt, waarbij de viertakt over het algemeen de betere is. Tweetaktmotoren waren de trend van het moment en zijn nog steeds vrij populair, waarbij meer dan 90 procent wordt aangedreven door een Nitro criterium- Editie, een raceversie van de benzinemotor die door alle andere soorten raceauto’s wordt gebruikt.
De typische kart lijkt in niets op de hedendaagse raceauto. Er zijn geen effectieve aërodynamische vleugels of race-beperkende carrosserieën. De slicks van een Kart zijn over het algemeen een teken van zijn oorsprong in geïmporteerde muscle cars. De hardheid van off-road racebanen, brandwegen en sprongen in bochten (waar de auto’s naar hoge snelheden vliegen) doen de kart echter uit de gratie vallen. Vandaag de dag is kartracen in Amerika een bloeiende vorm van racen, met meer dan 160 circuits (in 2009) die ofwel moeten worden ontmanteld, ofwel moeten worden omgebouwd tot racen van bestuurder tot bestuurder. De sport belooft ook in de komende jaren sterk te blijven groeien.
Natuurlijk ben je niet een natuurtalent en moet je wel goed oefenen om mee te doen aan zo een race. Gelukkig zijn er veel race kart begeleidingen hier in Nederland, dus een begeleider zoek is niet al te moeilijk.